Wjazd do Mediolanu stanowi nie lada zagadkę dla wielu osób wybierających się do stolicy regionu Lombardia. Od 1 października 2025 roku obowiązują nowe zasady wjazdu do Mediolanu obejmujące tak zwaną strefę B. Co się zmienia? Jakie teraz obowiązują zasady?
Słynna płatna strefa C (więcej o strefie C w Mediolanie tutaj) znajdująca się w centrum miasta pozostaje bez zmian ale od od 1 października 2025 roku zmianie ulegają zasady wjazdu do strefy B w Mediolanie. Nowe regulacje dotyczą wjazdu pojazdami z silnikami z normą Euro 3.
Od 1 października 2025 roku obowiązuje zakaz wjazdu samochodami z normą Euro 3 do strefy B w Mediolanie. Zakaz dotyczy wszystkich pojazdów, a więc samochodów osobowych, dostawczych czy autobusów. Nie ma możliwości opłacenia wjazdu.
Strefa B w Mediolanie oznakowana jest za pomocą tablic z białym napisem Area B na niebieskim tle oraz ekranami wyświetlającymi napis Area B. Jest to największa strefa ZTL we Włoszech zajmująca ponad 70% powierzchni gminy Mediolan.
Wjazd do strefy B kontrolowany jest przez elektroniczne bramki wyposażone w kamery, a za złamanie zakazu wjazdu przewidziane są konsekwencje w postaci mandatów takich samych jak do innych stref ZTL we Włoszech. Tutaj dowiecie się więcej czym są strefy ZTL i jakie mandaty obowiązują.
Przewidziano pewne wyjątki dla rezydentów i nierezydentów. Nowe zasady dla mieszkańców posiadających auto z normą emisji Euro 3 zakładają konieczność rejestracji w systemie MoVe-In i zezwalają na przejechanie zaledwie 1500 kilometrów w obrębie strefy B w Mediolanie. Strefa B to praktycznie cały Mediolan. Mieszkańcy posiadający więc taki samochód mogą więc przejechać 125 kilometrów miesięcznie. Miasto wprowadza też dodatkowe zezwolenia 50 wjazdów dla mieszkańców Mediolanu i 25 dla osób mieszkających poza miastem. Za rok liczba zezwoleń zostanie zmniejszona do 25 dla mieszkańców Mediolanu i 5 dla osób mieszkających poza miastem.
Lokalne media i władze przypominają, że auta z silnikiem benzynowym Euro 3 to norma obowiązująca od 1 stycznia 2001 roku do 31 grudnia 2005 roku. Motocykle i skutery zostaną objęte nowymi ograniczeniami w przyszłości. Norma Euro 0 dla pojazdów czterosuwowych i Euro 2/3 dla dwusuwowych zaczną obowiązywać od1 października 2026 roku.