Wielu podróżnych wybierających się do Lombardii decyduje się na korzystanie z dobrze rozwiniętej siatki transportu publicznego na którą składają się zarówno środki komunikacji miejskiej jak i regionalne pociągi. Decydując się na zakup biletów na pociąg mamy często do wyboru I i II klasę biletu. Czy warto dopłacić za bilet w lepszej klasie?
Podróże regionalnymi pociągami Trenord działającymi w regionie Lombardia pozwalają na dość wygodny i jeśli nie ma akurat strajków, to również bezproblemowy przejazd między miastami jak chociażby z Bergamo do Mediolanu. Przy zakupie biletów na przykład na pociąg relacji Bergamo-Mediolan mamy do wyboru bilety I i II klasy. Podobnie jest na niektórych innych połączeniach w regionie.
Wybierając połączenie Bergamo – Milano centrale za bilet I klasy trzeba zapłacić 9,10 EUR, a druga klasa to koszt 6.10 EUR. Czy warto dopłacić 3 EUR i co za to dostaniemy?
Gra nie warta świeczki?
Lepsza obsługa i poczęstunek, znacznie wygodniejsze siedzenia i wyższy komfort podróży. Z tym zwykle kojarzy nam się podróżowanie I klasą pociągów obsługiwanych przez najróżniejszych przewoźników.
W przypadku regionalnych pociągów Trenord, bardzo często obsługiwanymi przez pociągi Stadler FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) po pierwszej klasie nie możemy spodziewać się zbyt wiele. Jaka jest zwykle różnica?
Dopłacając za bilet I klasy w regionalnych pociągach Trenord w wielu przypadkach dostajemy praktycznie taką samą usługę jaką otrzymamy kupując tańsze bilet II klasy.
W pociągach Stadler I klasa często wygląda po prostu jak na zdjęciu zamieszczonym powyżej, które przedstawia siedzenia z I i z II klasy. Z czego się dokładnie skład? Z kilku rzędów siedzeń, które w przeciwieństwie do siedzeń II klasy pokryte są skórą (lub jej imitacją, nie jesteśmy ekspertami od materiałów do pokrycia siedzeń).
Pomiędzy siedzeniami tak samo jak i w II dostajemy na przykład niewielki stoliczek pod oknem oraz dostęp do portów USB i gniazdka elektrycznego.
Przedziały I i II klasy często nie są nawet oddzielone od siebie fizyczną barierą. W niektórych składach I klasa to po prostu kilka rzędów siedzeń położonych za kabiną maszynisty z których do II klasy schodzi się pokonując parę schodków. Bilety I klasy nie dają nam znacznie większej przestrzeni pomiędzy siedzeniami, fizycznej bariery, poczęstunku czy innych elementów drastycznie poprawiających komfort podróży.
Jeśli więc zastanawialiście się czy warto dopłacić 3 EUR za popularną podróż pociągiem z Mediolanu do Bergamo albo z Bergamo do Mediolanu to odpowiedź brzmi: nie warto.
Podobnie jest w przypadku innych połączeń kolejowych obsługiwanych przez regionalnego przewoźnika. Oczywiście w innych rodzajach pociągów spotkamy się już z zupełnie innymi przypadkami różnic między I i II klasą.