Po 10 latach budowy wreszcie jest. W Mediolanie w pełni otwarto właśnie, oznaczoną kolorem niebieskim, czwartą linię metra. Gdzie kursuje metro M4 w Mediolanie? Jaki ma rozkład i jaki jest plan nowej linii metra M4 w Mediolanie? Podpowiadamy i informujemy o nowej linii z lotniska w Mediolanie łączącej wschód z zachodem Mediolanu.
Budowa czwartej linii metra M4 w Mediolanie rozpoczęła się tak właściwie od wydania decyzji w sprawie projektu linii w 2005 roku. W 2008 roku rozpoczęły się badania archeologiczne, kontrakt na budowę linii przyznano w 2011 roku, a pierwsze niewielkie prace rozpoczęły się w maju 2012 roku. Początkowo planowano otwarcie pierwszych stacji czwartej linii metra przed Expo 2015 w Mediolanie, później obiecywano rok 2017 i 2018. Pierwsze stacje otwarto ostatecznie w 2022 roku, kolejne dwie stacje oddano w 2023, a właśnie teraz w 2024 roku ukończono budowę kompletnego odcinka.
Metro M4 w Mediolanie trasa
Otwarta w pełni 12 października 2024 roku o 13:30 linia metra M4 przebiega od lotniska Linate przez centrum. Ważne przystanki linii M4 to przystanki takie jak dworzec Forlanini, Dateo, San Babila (przesiadka na M1), Sforza Policlinico (przesiadka na M3), Sant’Ambrogio (przesiadka na M2), a dalej do San Cristoforo i do zajezdni. Dzięki ukończeniu linii M4 lotnisko Linate uzyskało szybkie, bezpośrednie połączenie z centrum Mediolanu.
W uroczystym otwarciu linii brał udział burmistrz Mediolanu oraz minister infrastruktury Matteo Salvini, a także szef konsorcjum budowlanego Webuild Pietro Salini. Odegrano utwór O mia bela Madunina. Burmistrz Mediolanu stwierdził, że marzy mu się otwarcie nawet i szóstej linii metra (piąta łącząca Stadio San Siro z Bignami działa w pełni od kwietnia 2015 roku). Szósta oznaczona kolorem różowym według nieoficjalnych informacji będzie składać się nawet z 37 nowych stacji.
W 2024 roku oddany został do użytku ostatni największy fragment metra M4 z San Babila do San Cristoforo mający 7,8 kilometra długości i 13 stacji.
Metro M4 informacje praktyczne i rozkład
Na linii M4 metra w Mediolanie kursuje 47 pociągów MAAB czyli pociągi bez maszynistów. Składy składają się z czterech wagonów o łącznej długości 50,9 metra i szerokości 2,65 metra. Teoretycznie składy mogą przewozić 600 pasażerów w tym 40 na miejscach siedzących. Budowa linii M4 w Mediolanie kosztowała około 130 milionów EUR za kilometr
Linia metra M4 z lotniska Linate rozpoczyna swoje kursowanie o 5:40 rano, a ostatni skład wyrusza o 00:24. W dni powszednie częstotliwość kursowania linii M4 w szczycie od 7:00 do 20:00 to co 2-3 minuty, w soboty linia kursuje mniej więcej co 3-6 minut, a w niedziele i święta co 4-6 minut z pierwszym kursem o 6:00. Z San Cristoforo pierwszy kurs również o 5:40.
Metrio M4 w Mediolanie cennik
Tutaj nie ma żadnego zaskoczenia. Cennik przejazdów nową linią M4 są takie same jak cennik metra w Mediolanie, a więc jednoprzejazdowy bilet na strefy Mi1-Mi3 ważny przez 90 minut kosztuje 2,20 EUR. Możemy tu również jechać na biletach IO Viaggio.
Za bilety można płacić również za pomocą karty lub telefonu z NFC w tak zwanym systemie „pay as you go” znanym też z pociągów Malpensa Expresss na lotnisko im. Berlusconiego. Wówczas urządzenie lub karta staje się naszym biletem, który odbijamy później na wyjściu.