Zapraszam wszystkich na grupę na FB dotyczącą wyjazdów do Mediolanu, Bergamo i całych Włoch - czekamy na Was tutaj i zapraszamy do dyskusji!

Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Atrakcja nad Como dla fanów motoryzacji

Wyścig GP Włoch na torze Monza to motoryzacyjna impreza w Lombardii znana na cały świat nawet laikom. Prawdziwą gratką dla miłośników czterech kółek w Lombardii jest zupełnie inne wydarzenie. Concorso d’eleganza Villa d’Este to prawdziwe motoryzacyjne święto nad Como odbywające się w oszałamiającej willi od 1929 roku. Dziś przybliżamy jedną z najsłynniejszych i najbardziej prestiżowych motoryzacyjnych imprez Europy. Będzie też coś o edycji 2024.

Czym jest Concorso d’eleganza Villa d’Este?

Porsche 934 Turbo RSR, Porsche 935, Porsche 911 GT1. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic
Czym jest Concours d’Elegance?
Concours d’Elegance to tradycja wywodząca się z XVII wieku z Francji gdzie arystokracja organizowała pokazy powozów. Z czasem gwiazdą konkursów stały się samochody. W czasie Concours d’Elegance sędziowie oceniają prezentowane klasyczne auta. Wydarzeniem tego typu o najstarszej historii jest to w Villa d’Este i Villa Erba w Cernobbio nad Jeziorem Como.

 

Pierwsza edycja Coppa d’Oro Villa d’Este miała miejsce 1 września 1929 roku. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Automobilklub Como, a także Grand Hotel Villa d’Este i Comitato di Cura di Como.

Duesenberg SJ Speedster. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Pierwszą edycję imprezy wygrał pojazd nieistniejącego już producenta luksusowych samochodów: Isotta Franschini z Mediolanu, a dokładniej Isotta Fraschini Tipo 8A Faux Cabriolet z nadwoziem przygotowanym przez pracownię Cesare Sala z Mediolanu.

Alfa Romeo 6C Villa d’Este
Alfa Romeo 6C 2500 Villa d’Este. Fot. biuro prasowe Alfa Romeo/Stellantis

W 1949 roku nagrodę publiczności Gran Premio Referendum otrzymał model Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe. Na cześć wygranej auto przygotowano specjalną edycję Alfa Romeo 6C 2500 Villa d’Este. Powstało 36 egzemplarzy z 1949 roku. Każdy z nich wart jest około 4,5 miliona złotych

 

Konkurs po udanym starcie nie miał szczęścia. W latach 1938 – 1946 trwała przerwa w organizacji konkursu wywołana II wojną światową. W 1949 roku została ponownie zawieszona. Nad imprezą zawisły czarne chmury.

BMW M1. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Następnie zorganizowano jedną edycję w 1986 roku, którą wygrał pojazd Isotta Fraschini Typ 8A SS. W 1995 roku nad Concorso d’Eleganza Villa d’Este rozpogodziło się. W 1999 roku partnerem imprezy stało się BMW Group. Od tego czasu z każdym rokiem rośnie prestiż imprezy.

Na każdą edycję nad Como przybywają tłumy entuzjastów aut klasycznych oraz vintage, a także prototypów i konceptów.

Unikaty na światową skalę

1 z 5 egzemplarzy Pagani Huayra Codalunga. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Na każdej edycji pojawiają się starannie wyselekcjonowane egzemplarze samochodów startujących w kilku klasach, których zasady każdego roku są nieco inne. Ze względu na ograniczenia logistyczne udział w samym konkursie bierze 50 aut. Już sam udział w Concorso d’Eleganza to wyjątkowy prestiż.

Pojazdy rywalizują o zwycięstwo w klasach, nagrodę główną Coppa d’Oro, a także puchar publiczności i szereg nagród dodatkowych. Przy okazji konkursu prezentowane są też unikatowe auta.

Bugatti Mistral, planowana produkcja to 99 egzemplarzy. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

W 2002 roku poza główną nagrodą Coppa d’Oro Villa d’Este dla klasycznych aut dodano także osobną kategorię dla aut koncepcyjnych i prototypów. Otrzymywały ją takie pojazdy jak Bugatti Veyron w 2008 roku czy też Astron Martin One-77 w roku 2009.

W 2019 roku nad Como można było zobaczyć Bugatti La Voiture Noire, najdroższy fabryczny samochód świata, który w dniu premiery kosztował 18,7 mln USD plus ewentualne podatki. Przy okazji Concorso d’Eleganza prezentowane są też niektóre nowe modele koncernu BMW.

Ferrari 250 GT Spyder California. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Nad brzegi Como docierają naprawdę niezwykłe egzemplarze klasyków motoryzacji. Wśród zwycięzców i uczestników poprzednich edycji wymienić można takie unikaty jak Ferrari 512 S, 512BB LM lub 250 GT TdF, Alfa Romeo 8C 2900B, 33 Stradale oraz Disco Volante, Lancia Astura Serie IV i Dilambda Drophead Coupé, Porsche 904 Carrera GTS oraz 901 Prototyp Quickblau, BMW M1, Bugatti 57 S, Bugatti 58 Sports czy Astron Martin Bulldog.

Imprezy towarzyszące i wejściówki

Concorso d’eleganza Villa d’Este 2023. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic
Wyjątkowa sceneria
Biorąc udział w organizowanej nad Como imprezie mamy możliwość zobaczyć nie tylko jedne z najbardziej unikatowych pojazdów ale też jedno z najbardziej unikatowych miejsc świata. Hotel Villa d’Este nad Como jest jednym z najbardziej luksusowych hoteli we Włoszech. W 2009 roku magazyn Forbes uznał go za najlepszy hotel świata.

 

Przy okazji konkursu organizowany jest Prelude Tour czyli przejazd z toru Monza do Cernobbio. Każdego roku nieodłączną częścią Concorso d’Eleganza jest parada aut biorących w niej udział odbywająca się w czasie dnia otwartego.

Lamborghini Miura, Prelude Tour 2023. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Teoretycznie więc Concorso d’Eleganza Villa d’Este to impreza na którą konieczne jest posiadanie wejściówek, zaproszeń czy też auta biorącego udział w evencie ale wejście na dzień otwarty nie wymaga od nas posiadania milionów na koncie i unikatowej kolekcji aut.

Konkurs rozpoczyna dzień otwarty dla publiczności organizowany w parku Villa Erba w Cernobbio w czasie którego trwa słynna parada pojazdów i można zobaczyć auta uczestników. To jedna z największych majowych atrakcji nad Como. Konkurs od pewnego czasu bowiem odbywa się zawsze w drugiej połowie miesiąca.

Bentley 4 1/4 Litre Coupé de Ville. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Jedną z ważniejszych imprez towarzyszących jest też FuoriConcorso w Villa del Grumello i Villa Sucota. To dodatkowe spotkanie fanów motoryzacji w których udział nie jest już tak restrykcyjny jak do samego Concorso d’Eleganza. Zobaczyć możemy tu niezwykłe auta z różnych epok. Wystawę tą można zobaczyć bez opłat.

Nad Como w weekend przyjeżdżają kolekcjonerzy, przedstawiciele arystokracji, gwiazdy show biznesu, biznesu, mediów czy sceny motoryzacyjnej. Często docierają nad Como równie unikatowymi, choć już współczesnymi pojazdami.

Lagonda V-12 Rapide Drophead Coupe. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Majowy weekend nad jeziorem Como to więc gratka także dla carspotterów i amatorów współczesnej motoryzacji. Na parkingach okolicznych hoteli i wilii również jest na co popatrzeć.

Cennik Concorso d’Eleganza

BMW 507. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

W 2024 roku wejściówka na dzień otwarty dla publiczności, 26 maja 2024, to 29 EUR za bilet normalny i 19 EUR za ulgowy. Wejście na meeting Amici & Automobili w sobotę 25 maja kosztuje 5 EUR. Bez wejściówki też się obejdzie jeśli wcześniej dotrzemy nad Como. Przed imprezą organizowane są też na przykład przejazdy drogami prowadzącymi brzegami jeziora.

Na najważniejsze wydarzenia konkursu jest posiadanie wejściówek, których ceny są zdecydowanie wyższe niż bilet na dzień otwarty. Najdroższy pakiet, wraz z weekendowym pobytem w Villa d’Este to w 2024 roku koszt 10 450 EUR.

Jak dojechać na Concorso d’Eleganza Villa d’Este

Lancia Lambda. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Na imprezę najłatwiej oczywiście dotrzeć samochodem. W trakcie konkursu otwarty dla zwiedzających jest parking P1 Villa Erba Autosilo oraz parking P4 Villa Erba Galoppatoio w cenie 10 EUR. Z parkingu P1 oddalonego od willi o około 1,4 kilometra w sobotę organizowany jest transport. Do Cernobbio można dojechać z Como autobusem N6.

W 2024 roku Concorso d’Eleganza Villa d’Este w Cernobbio nad jeziorem Como odbędzie się w dniach od 24-26 maja.

Porsche 356 Pre-A Cabriolet. Fot. Biuro prasowe BMW Group Classic

Dzień otwarty planowany jest na niedzielę 26 maja. Więcej informacji na temat tegorocznej odsłony konkursu dostępne będzie wkrótce na oficjalnej stronie internetowej.

Polecamy również:

autor

Szukasz informacji o Bergamo i Lombardii?

Jestem Stefano, jestem autorem tego bloga. Od 15 lat podróżuje po Włoszech. Dlatego stworzyłem dla Wasbloga poświęconego Bergamo, Mediolanowi i okolicom z moimi doświadczeniami. Na tej stronie postaram się podzielić z Wami praktycznymi informacjami na temat atrakcji, zwiedzania, pogody czy transportu w Bergamo, Mediolanie i ogólnie Lombardii. Dziękuje, że tutaj jesteście!

Zapraszam do kontaktu kontakt@mediolanbergamo.pl (For cooperation please contact me at kontakt@mediolanbergamo.pl) Do zadawania pytań praktycznych zapraszam na FB